Punk Rock Business

Foto: Jason Persse

Foto: Jason Persse

Steve Albini är inte bara mästaren av skevt gitarrljud och tjurig rock (Shellacs Dude Incredible toppade Roberts årsbästalista för 2014!), han har även helt rätt idé när det kommer till att driva företag. Kort sagt att utgå ifrån samma principer som gäller för ett punkband, att arbeta utifrån de förutsättningar du har, att vara inkluderande och känna stolthet och samhörighet i att vara en del av något större samt att inte ha som självändamål att tjäna pengar eller göra vinst.

Den här artikeln på Psychology Today går på djupet med Albinis synsätt på affärer och företagande och även om den främst är inriktad på musikbranschen så kan det mesta appliceras på grafisk design eller egentligen vilket kreativt arbete som helst. Många av sakerna som tas upp är sådant vi haft i tankarna när vi startade BEAST och dagligen har när det kommer till vart vi vill ta vägen i framtiden.

Ps. För den som är hungrig på mer Steve Albini rekommenderas hans föredrag om musikindustrins hälsa från den australiensiska branschkonferensen Face The Music i november 2014.