Cart 0
Kreativ studio för grafisk design och risograftryck i Malmö

Riso Basics
& Setup

En behändig guide från BEAST Studio

 
BS_work_3.jpg

RISOGRAPH
Vi trycker med Risograph, en tryckmaskin som använder sig av sojabaserat bläck. Ett original scannas och bränns in i en cellulosabaserad film som fästs runt en färgtrumma, papper matas igenom maskinen och trycks mot färgtrumman. Varje färglager trycks var för sig. Maskinen är miljömärkt och trycker i en energieffektiv kall process.

 
riso_bla.jpg
 

TEKNISKA SPECIFIKATIONER
Våra risomaskiner trycker på maximalt A3, och ej utfallande. Håll en marginal på 10 mm runtom pappret, största tryckytan är med andra ord 277 × 400 mm. Mindre format kan tryckas utfallande genom att skära ut trycket från ett större ark.

Vi tar emot tryckfiler i pdf-format, högupplöst och i svartvitt/gråskala, gärna med eventuellt sidnummer och färg i filnamnet. Om du har ett önskemål om vilken ordning du vill att lagren ska tryckas kan du också ange det. Skicka gärna med en dummy/skiss över ungefär hur det färdiga resultatet ska se ut.

PAPPER
Risographen trycker på obestruket papper i vikter mellan ca 46–240 gsm. Vi har alltid vårt huspapper Munken Pure hemma i vikter från 90–240 gsm. Vi kan beställa hem andra papper, inklusive en hel del färgade papper. Fråga gärna så ser vi vad vi kan göra!

FÄRGER
Här ser du färgerna vi trycker med på vår risographer. Om du klickar på en färg och hovrar över bilden kan du se färgblandningar som du kan använda för att simulera risofärgerna med i PMS, CMYK, RGB och HEX. Värdena är ungefärliga och ska bara ses som en ungefärlig översättning. Färgerna är baserade på sojabönsolja.

Riso har sitt eget färgsystem och vi använder därför deras engelska namn när vi hänvisar till dem. Det finns ett brett spektrum av färger att välja på. Färgerna är transparenta och kan därför tryckas ovanpå varandra, så kallat övertryck, och på så sätt skapa en ny färg! Exempelvis får du en mörk djup blålila nyans genom att blanda Fluorescent Pink med Teal, Yellow och Fluorescent Pink ger en Flouroscerande Orange. Det går även att skapa faux CMYK genom att kombinera olika färgsättningar som till exempel Blue, Fluorescent Pink, Yellow och Black. En annan faux CMYK variant kan vara Teal, Red, Yellow och Black. Möjligheterna för att experimentera är många!
Black och Metallic Gold är inte transparenta på samma sätt som övriga färger i vårt urval. Värt att tänka på då du väljer färg.

 
 

Då maskinen använder sig av riktigt bläck finns alltid en risk att det smetas ut/färgar av sig vid direkt beröring, eller av matarhjulen i maskinen om det första lagret innehållit mycket bläck. Bläcket kan också färga av sig en aning mot baksidan av nästa ark. Under processen kan pappersfiber eller annat orsaka små hål i täckande ytor. Stora hål korrigerar vi, men mikroskopiska är oundvikliga. Vi håller i regel 24 timmar mellan tryck av varje lager för att låta bläcket sätta sig och undvika hjulspår i den mån det går.

 
kaktus.jpg
 

FÄRGBLANDNINGAR & FLERFÄRGSTRYCK
Färgerna är som vi nämnde ovan, transparenta, vilket gör det möjligt att skapa nya färger genom att trycka två nyanser av olika färger ovanpå varandra. Att arbeta fram färgblandningar på detta sätt är både spännande och roligt.

Här har vi tryckt en bild med både rött och grönt. Det kan vara bra att tänka på att färgerna gärna får komplettera varandra på ett eller annat sätt, till exempel att en är ljusare än den andra för att effektivt skapa ytor med mörkare konturer eller skuggor, eller att de tillsammans kan bilda en tredje färg. Eller blanda hejvilt och se vad resultatet kan bli.

 
cirklar.jpg
 

Tänk på att stora heltäckande fält kan spricka upp och/eller bli lite flammiga i trycket. En lösning kan vara att lätta upp till en ljusare nyans. Stora fält kan också göra så att pappret fastnar på trumman och orsakar stopp i maskinen.

 
misspass.jpg
 

MISSPASS
Då trycktekniken ”egentligen” inte är till för flerfärgstryck är ett visst mått av misspass en naturlig del av tryckresultatet. I någon mån kan det motverkas genom att låta ljusare färger blöda in i mörkare färger, t ex vid konturlinjer.

Det kan vara roligt att arbeta med det till tryckets fördel och för att lyfta fram intressanta saker som händer när färgerna inte matchar perfekt.

RASTER
Ljusare nyanser av en färg konverteras till ett halvtonsraster, med andra ord ett mönster av prickar med vita mellanrum, som ger illusionen av en ljusare nyans. Maskinerna kan trycka allt ifrån större, väldigt synliga prickar till ett väldigt fint raster som ger mjukare övertoningar.

 
fauxcmyk.jpg
 

FOTOGRAFI
I och med den höga upplösningen är rison ett intressant sätt att trycka fotografier, antingen som monokroma bilder eller som faux-CMYK genom att isolera de individuella kanalerna och trycka dem ovanpå varandra.

 
Kalender 2017_close_up.jpg
 

Offertförfrågan

Har du ett tryckprojekt som vore lämpligt att trycka med Risograph? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi så fort vi kan med ett prisförslag.

Risotekniken ger ett analogt uttryck som ger din bild en ny dimension. Som en naturlig del av tryckresultatet kan det uppstå ett visst misspass vid flerfärgstryck som kan variera från exemplar till exemplar. Det kan även tillkomma sprickor och ojämnheter i trycket. Färgerna som är baserade på sojaolja trycks i en kall process vilket innebär att du får ett miljövänligt och energieffektivt tryck. Den kalla processen innebär dock att det kan komma viss färgfällning från trycket, särskilt om ditt motiv är väldigt färgtätt. Genom att fylla i offertförfrågan nedan är du medveten om dessa förutsättningar.

För inspiration och mer teknisk information gällande Risographen som tryckmaskin, läs våra foldrar: Riso Basics / Riso Setup (ladda ner båda som zip). Våra aktuella färger samt färgkoder hittar du i BEAST Studio Colour Chart.

Namn *
Namn
Vilken storlek har den färdiga produkten?
Typ av tryck *
Vad är det för trycksak? Om inget alternativ passar nedan, kryssa i Annat och beskriv vidare under Övriga kommentarer.
Hur många sidor ska den färdiga trycksaken vara?
Hur stor är upplagan? Tänk på att det är ett par fasta kostnader som gör att styckpriset kan bli rätt högt för väldigt små upplagor. Vi rekommenderar att trycka minst 30 st för de flesta projekt.
Papper *
Vårt huspapper är Munken Pure, men vi kan trycka på andra obestrukna papper, t ex färgade. Välj ytvikt och precisera mer om det behövs under Övriga kommentarer. Till zines brukar det passa bra att ha ett tjockare papper som omslag.
Färg *
Vilka färger önskas i ditt tryck?
Utfallande tryck? *
Ska motivet gå ända ut till papprets kant? Obs att utfallande tryck inte är möjligt för A3-format.
När behöver du ha de färdiga trycken? Notera att vi ibland har många andra projekt på kö, så var gärna ute i så god tid som möjligt.
Frakt / upphämtning *
Vill du hämta upp trycken i vår studio i Malmö, eller att vi skickar dem till dig? Fraktkostnad tillkommer.
Är det något mer vi borde veta om ditt projekt?
Får vi publicera ert tryck i sociala medier?
Vi tycker om att lägga upp bilder på Instagram av tryck vi producerar åt våra kunder. Skriv under Övriga kommentarer om det är efter något särskilt datum vi får publicera och vilka konton och hashtaggar som ska användas. Notera att vi inte kan publicera allt, utan gör ett urval. Tack!